Kosmetisk tatuering eller semipermanent makeup

Det är en typ av tatuering som används när du önskar förstärka dina drag och till viss mån ersätter den semipermanenta makeup traditionellt smink. Det finns olika områden som den här typen av behandling kan genomföras på, och två av dem är ögon och läppar.

Det huvudsakliga syftet med kosmetisk tatuering är att framhäva dina naturliga ansiktsdrag, men också för att skapa symmetri och korrigera ojämnheter.

phibrows.png

Vid kosmetisk tatuering införs pigment i huden med hjälp av en eller flera nålar, de kan sitta på rad, i en cirkel, luta eller vara raka. Man väljer nål efter det resultat man vill åstadkomma.

Kosmetisk tatuering är permanent, men färgen bleknar med tiden och ifyllnad krävs.

Hur länge håller effekterna av kosmetisk tatuering?

Detta är väldigt individuellt men vi brukar säga att det minst ska hålla under 2-5 år men blir gradvis ljusare med tiden (äldre kvinnor kan njuta av permanent make-up mycket längre, eftersom förnybara processer i huden förekommer mycket långsammare).

Hur lång tid tar behandlingen?

Behandlingstiden beror på vilket område som ska förbättras och vilken teknik som används. Färgen fäster också olika snabbt på olika hudtyper. En vanlig behandling tar ca 2,5-3 timmar, påffyllningsbehandlingarna något snabbare.

Finns det några risker?

-allergiska reaktioner mot permanent make up är extremt sällsynta. Det är viktigt att följa hudterapeutens anvisningar

-svullnad och ömhet som är övergående.

Relativa kontraindikationer:

-avancerad diabetes

-steroid medicinering (svår läkning)

-psoriasis över behandlingsområdet

-aktiva lesioner - bakteriell, svamp, virus

-infektioner, feber (risk för djupare infektioner)

-antitrombotisk medicinering (Ökad blödning)

-graviditet

-munsår eller ögoninfektion

Om du har något av ovanstående ber vi dig i första hand kontrollera med din läkare innan du bokar tid. Din säkerhet och trygghet under hela behandlingen kommer först.

Golden_edited_edited.png